Pages

style='overflow:auto; height:200px'>

Search This Blog

Translate

05 March, 2013

WHY BABY SEMBELIT


Today farah wanna share with all of you about why baby selalu jadi sembelit.. farah sebenarnye saje je cerita pasal kenapa bayi sembelit ni.. farah nak share semua ni sebab untuk peringatan kepada farah jugak.. cewahh.. ayat uh.. farah memang le tak kahwin lagi tapi tak salah kan if farah wanna share semua ni dengan all of you kan.. :) farah nak keep this information in diary farah ni pun sebab untuk pengetahuan & maklumat farah.. mane la tahu if ade siape2 yang tak tahu ke,nanti farah boleh beritahu kat dia kan..ok now kenapa baby sembelit??




Kenapa bayi Sembelit?

1) Susu Formula- bayi yang menyusu susu ibu jarang mengalami sembelit. Susu ibu mengandungi protein dan lemak yang seimbang oleh itu bayi akan mengeluarkan najis yang selalunya lembut walaupun bayi tidak membuang secara kerap. Jika bayi anda minum susu formula, mungkin bahan didalam formula tersebut tidak sesuai dengan bayi anda

2) Makanan pejal- Bayi anda mungkin akan mengalami sembelit ketika mula diperkenalkan dengan makanan pejal. Ini kerana sesetengah kandungan makanan pejal mengandungi kurag fiber

3) Bayi anda mengalami kekeringan (dehidrasi) - Jika bayi anda tidak mendapat air yang mencukupi, bayi anda akan mengalami dehidrasi dan sistem didalam badan akan menyerap air daripada makanan dan minuman, dengan ini akan menyebabkan najis menjadi keras.

4) Masalah Kesihatan- Keadaan ini sangat jarang , dimana sembelt disebabkan oleh beberapa masalah kesihatan seperti 'hypothyroidism', penyakit metabolik, alahan makanan dan juga jangkitan seperti 'botulism'. Jika masalah sembelit berterusan, anda dinasiatkan untuk berjumpa doktor untuk memastikan anak anda bebas dari sebarang penyakit.

TIPS UNTUK MENGURANGKAN SEMBELIT ANAK

1) Galakkan anak untuk lebih bergerak. Jika anak sudah pandai merangkak, biarkan anak merangkak dengan kerap. Jika anak anda masih belum merangkak, cuba urut bahagian kaki anak. Bila anak berbaring, gerakkan kaki anak dalam gerakan membulat seperti mengayuh basikal.

2) Urut perut bayi. Gunakan jari anda dengan lembut cuba urut perut bayi lebih kurang 3 cm dibawah pusat bayi. Tekan dengan lembut dan perlahan selama lebih kurang 3 minit.

3) Jika bayi anda minum susu formula, tanya doktor jika bayi perlu menukar susu formula. Sesetengah bayi kurang sembelit dengan susu formula berasaskan soya

4) Tukar Cereal beras kepada cereal berasaskan barli atau oat, atau tambah puri buah atau sayur. Kurangkan makanan yang menyebabkan sembelit seperti beras, pisang, dan lobak merah. Cuba campurkan menu bayi dengan jus epal atau jus prun.

5) Tambah air dalam pemakanan harian bayi untuk mengekalkan najis yang lembut.

6) Berjumpa dengan doktor jika masalah berterusan.


Sumber: Babycenter


Kepada yang hendak share or berkongsi pasal masalah anak ke ape ke,korang boleh bace kat sini Ok.. just click je link tu Ok.. :)

No comments:

Post a Comment

GIRLISH N BOYISH YG CUTE2 PUNYE KOMEN